Wat is de ideale lengte voor een blogpost?
Wat is de ideale lengte voor een blogpost?

Sommige bloggers hebben gigantisch lange artikelen van duizenden woorden, en sommige gebruiken helemaal geen woorden. Het verschil hierin is enorm, maar wat is nou de ideale lengte voor een blogpost? Ik vertel het je in dit artikel.

Wat is ideaal?

Wat is ideaal? Ik zeg het vaak, maar als blogger moet je helemaal niks. Het leuke aan bloggen is dat je de volledige vrijheid en controle hebt over hetgeen dat jij wilt delen. Schrijf je graag artikelen van duizenden woorden lang? Just do it! Ben je kort van stof? Ook prima. In dit artikel wil ik je niet vertellen wat je moet doen, maar deel ik wat over het algemeen de ideale lengte is voor een blogpost. Dat zegt overigens niet dat deze lengte ook beter is voor jou blog, dat is iets wat je zelf moet bepalen. Lukt het niet? Geen probleem. Ik gebruik trouwens soms het woord blogpost en artikel door elkaar, maar ik bedoel met beide hetzelfde. 🙂

Ideale lengte voor zoekmachines

Hier zijn verschillende dingen over te vinden. Als je de plugin van Yoast gebruikt voor SEO heb je vast wel gemerkt dat een tekst van minimaal 300 woorden wordt aangeraden. Op zich een prima lengte, maar Google geeft toch vaak de voorkeur aan teksten die langer zijn dan 300 woorden. Hoe meer woorden, hoe groter de kans dat er waardevolle informatie in staat. Daarnaast hecht Google ook waarde aan de tijd die men spendeert op je blog, en hoe langer het artikel hoe langer op de pagina blijven. Mits het ze boeit natuurlijk. 🙂 Dus wat is nou de ideale lengte? Meestal wordt een lengte tussen de 300 en 600 woorden geadviseerd, maar als je op zoek bent naar een specifiek getal zou ik 500 woorden adviseren. Ongeveer dan hè. 🙂

Ideale lengte voor bezoekers

Dit hangt heel erg af van de doelgroep van je blog en het onderwerp, maar ook hier zou ik weer een lengte van 500 woorden adviseren. Niet te lang, en zeker niet te kort. Zorg er wel voor dat je artikelen goed opgedeeld zijn in koppen en gebruik voldoende witruimte, want dat bevordert de leesbaarheid van je artikel. Probeer daarnaast duidelijk en concreet te zijn. Als je je verhaal ook in minder woorden kan vertellen, zonder dat het afdoet aan de kwaliteit, doe het dan. Woorden toevoegen puur en alleen om je artikel langer te maken is nergens voor nodig.

Hoe lang je artikel maximaal mag zijn vind ik ook lastig te bepalen. Voor sommige artikelen is het nou eenmaal nodig om veel woorden te gebruiken, bijvoorbeeld bij tutorials. Toch zou ik het op maximaal 1500 woorden houden. Vind je dat te lang? Dan kun je het artikel misschien wel opsplitsen in verschillende delen. 🙂 Nogmaals: het is lastig. Mijn artikelen liggen vrijwel altijd rond de 500 of daarboven, maar dat is lang niet voor iedereen haalbaar. Kijk gewoon wat jou het beste uitkomt, maar probeer als het mogelijk is minimaal 300 woorden aan te houden om Google te pleasen.

Ps. Dit artikel heeft precies 500 woorden. 🙂 Uiteraard met opzet gedaan haha!

Afbeelding: BigStock

15 gedachten over “Wat is de ideale lengte voor een blogpost?”

  1. Mijn artikelen zitten tussen 300 en 400 woorden meestal. Met uitzonderingen die hoger zijn (en videos veel lager uiteraard). Ik schrijf gewoon wat ik wil, niet meer en niet meer 😉

  2. Handig artikel, ook om meteen te zien hoe de lengte van 500 woorden dan ongeveer is, soms heb ik wel de neiging om iets te veel te doen, haha!

  3. Aneta | Love4seasons

    Ik houd mijn artikelen niet te lang. Gemiddeld zo'n 300-400 woorden. Zelf ben ik ook geen ster in het lezen van lange artikelen, ik haak vaak dan af

  4. Goed om hier iets over te lezen! Mijn artikelen zijn vaak wel rond de 600-800 woorden, afhankelijk van het onderwerp waarover ik schrijf. Ik ben gewoon niet zo kort in dingen kort vertellen, geloof ik 😉

  5. Malou | Blonde Blossom

    Ik ben behoorlijk lang van stof geloof ik… Mijn artikel van vandaag is iets van 1000 woorden, maar dat kan ECHT niet korter haha! Meestal zit ik zo rond de 600 inderdaad (altijd boven de 300 die Yoast wil). x

  6. Sara | MevrouwMiauw

    Wat goed om dit te lezen. Mijn artikelen zijn meestal tussen de 500-600 woorden. Leuk trouwens dat jij dit artikel in precies 500 woorden hebt geschreven.

  7. Ilona Wielinga

    Yoast advideert inderdaad meer dan 300 maar ik probeer zelf vaak rond de 500 te komen. Alhoewel dat niet overal lukt, maar dat vind ik ook niet erg. Mijn Outfit Of The Day artikelen zijn altijd lekker kort met meer foto's er in, vind ik ook erg leuk voor de afwisseling 🙂

  8. Ik probeer het tegenwoordig rond een maximum van 800 woorden te houden: sinds ik beter let op de lengte van mijn zinnen én meer beeldmateriaal gebruik, lukt dat ook redelijk. Soms voelt het ook heel gek als ik een artikel heb dat aan de korte kant is haha, maar ik heb geleerd het vooral niet te willen forceren.

  9. Sjoukje - meergeldminderstress

    🙂 Ik ben dus heeel lang van stof. Mijn blogs zijn vaak meer dan 2000 woorden. Twee redenen: ik ben gewoon niet zo beknopt en ik schrijf een beetje meer achtergrondverhalen. Ik denk dat als die heel kort zouden zijn, ze eigenlijk niet interessant zouden zijn. Aan mijn statistieken merk ik het ook niet: sommige stukken zijn korter, die worden zeker niet meer gelezen dan mijn hele lange verhalen. Tenminste… niet wat aantallen bezoekers betreft. Ik heb geen idee of mensen ze helemaal lezen natuurlijk. Op zich geeft dat ook niet, ze komen wel terug.

  10. Interessant artikel! Daar ga ik zeker rekening mee houden met het schrijven van mijn volgende blog. Toffe blog heb je Anouk! Ben benieuwd naar wat je nog meer gaat schrijven 🙂 Liefs

  11. Lieuwe | webwinkelMeerwaarde

    Gelukkig ben ik niet de enige die lang van stof is…

    Terwijl ik weet (en merk) dat de kortere berichten beter gelezen worden, blijf ik toch vaak langere blogs schrijven. Vaak ook omdat niet alles kort door de bocht uit te leggen is, of gewoon om een completer beeld te geven…

    Hoewel er minder lezers zijn, zijn de reacties op de langere posts vaak wel weer positief. Mocht dit veranderen, zou ik kunnen experimenteren met het opdelen van blogberichten.

    Over het algemeen geldt (bij ons):
    Kortere berichten zijn geschikter om bezoekers te trekken via social media.
    Langere berichten hebben meer effect voor de zoekmachine en zorgen voor een betere weergave van ons kennisniveau. Best belangrijk voor potentiële klanten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *