Hoe je bloggen kunt combineren met je studie en/of werk
Hoe je bloggen kunt combineren met je studie en/of werk

Bloggen onmogelijk naast een studie en/of een baan? Ik dacht het niet! Met een beetje inzicht, plannen en een dosis discipline kun je gewoon een blog runnen naast je andere bezigheden. Heb jij hier moeite mee? Dan denk ik dat je dit artikel wel kan waarderen.

Leg de lat niet te hoog

Iedere dag een nieuw artikel online is natuurlijk fantastisch, maar lang niet voor iedereen haalbaar. En dat is oké! Kijk eens goed naar je rooster en kijk op welke momenten je tijd hebt om te bloggen. Neem een ruime schatting van het aantal uren dat je bezig bent met een artikel en plan deze uren in je agenda als bloguren. Stel dat je 3 uur per artikel nodig hebt, en je hebt in een week 9 uur vrij om te bloggen, dan is het dus haalbaar om 3 artikelen per week online te zetten. Ga dan niet jezelf pushen om toch meer dan 3 keer te bloggen, want dat is niet realistisch.

Stel prioriteiten

Laten we wel wezen: in 99% van de gevallen is een studie of een baan gewoon belangrijker dan je blog. Moet je iets doen voor je studie maar had je eigenlijk willen bloggen? Kies dan alsjeblieft voor je studie. Je blog loopt niet weg, maar je studie wel als je niet uitkijkt. Wil je heel graag dat je blog een succes wordt? Bedenk dan wel of je niet beter had kunnen bloggen in plaats van de hele avond Netflixen op de bank. Prioriteiten stellen dus. Als je iets wilt moet je er wel voor werken.

Werk vooruit

Zelf vind ik het fijn om een paar dagen vooruit te werken. Mocht ik onverwachts een afspraak tussendoor hebben of toch nog extra willen studeren, dan weet ik dat er een artikeltje staat ingepland. Scheelt een hoop stress! Om dit voor elkaar te krijgen schrijf ik het liefst meerdere artikelen per dag. Zo kan ik soms wel in twee dagen artikelen schrijven voor een hele week. Dus door 2 dagen te knallen heb ik de overige 5 dagen tijd voor andere dingen.

Maak een lijst met ideeën

Als je meerdere artikelen op een dag wilt schrijven heb je natuurlijk wel inspiratie nodig. Gelukkig heb ik daar nooit zo’n moeite mee! Wat mij namelijk heel erg helpt is om lijsten te maken met ideeën. Als ik een artikeltje wil schrijven blader ik even door het lijstje en kies ik iets uit. Dat scheelt uiteindelijk behoorlijk veel tijd, want als je iedere keer weer iets moet verzinnen ben je zo een half uur verder.

Wat ik kan aanraden is om een lijstje te maken in een notitie appje op je mobiel. Probeer iedere keer als je een idee krijgt het meteen op het lijstje te zetten, want als je te lang wacht vergeet je het sowieso weer. Wat ik soms ook weleens doe is een (half)uurtje inplannen om te brainstormen voor ideeën. Voor je het weet heb je zo weer tientallen nieuwe ideeën.

Werk efficiënter

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik foto’s wil maken voor mijn blog duurt dat best lang. Wat voor mij goed werkt is om in één keer foto’s te maken voor meerdere artikelen. Dat kan prima als je iedere week plant wat je online wilt hebben en het scheelt mij altijd behoorlijk veel tijd. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor foto’s, want er zijn vast nog veel meer dingen die je veel efficiënter kunt doen. Zo houd je uiteindelijk meer tijd over voor andere dingen!

Probeer te automatiseren

En wat dacht je van het automatiseren van handelingen? Met Buffer kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig berichten op social media plaatsen. Je hebt alles in één overzicht en het mooie is dat je heel snel berichten voor de hele week kunt inplannen. Ook dat scheelt best veel tijd, want je hoeft niet iedere ochtend al je accounts af. Dit gebruik ik heel veel voor mijn klanten, en het voorkomt dat ik dingen vergeet te delen.

Heb je zelf nog een goede tip? Deel het dan hieronder! En wat doe jij naast het bloggen? Zelf heb ik naast Blog Chick nog mijn bedrijf en studeer ik aan de Universiteit. Af en toe best druk, maar het is echt prima te doen! Zolang je maar graag genoeg wilt. 🙂

bron afbeelding

18 gedachten over “Hoe je bloggen kunt combineren met je studie en/of werk”

  1. oh, dat automatiseren dat kende ik nog niet! Top, die ga ik zeker gebruiken. Laatst heb ik een bureauplanner aangeschaft bij de action. Daar schrijf ik op welke blogs op welke dag online moeten komen te staan en lijstjes maken, de hele dag door haha

  2. Sjoukje - meergeldminderstress.nl

    Ik doe het inderdaad ook naast mijn fulltime baan en mijn gezin. Het is wel een uitdaging, maar door goed te plannen lukt het wel. Ik schrijf ook alles op. Anders is het niet te doen, denk ik.

    1. Knap hoor! Het lijkt me inderdaad heel lastig als je niet plant en niet alles overzichtelijk maakt voor jezelf. Ik denk ook dat dat er voor zorgt dat veel bloggers uiteindelijk afhaken.

  3. Jaa zo veel mogelijk automatisch doen, dat is gewoon super handig! Ik ben naast mijn blog ook freelancer en maak dus soms lange dagen, maar als je goed plant en inderdaad prioriteiten stelt dan is het best te doen. Oh enne.. een dagje geen blogpost is ook geen ramp.

    1. Ik moet het ook echt opschrijven. Er komen altijd mega veel ideeën in me op en het zou zonde zijn als ik die elke keer weer vergeet. 🙂

  4. Sinds 'k fulltime werk ben 'k meer gaan inplannen. Toch verwacht 'k niet te veel van mezelf & gebeurt 't wel eens dat er dagen zijn dat 'k eens geen post schrijf. 'k Ben recent ook begonnen met lijstjes maken, ik kan nogal een verstrooide professor zijn, maar ik heb dan ook wel veel aan mijn hoofd de laatste tijd.

    1. Helemaal niet erg toch? Zeker niet als je veel aan je hoofd hebt. Dat vind ik juist zo fijn aan bloggen! Je bent helemaal zelf de baas en je bepaalt zelf wanneer je wel of niet schrijft. Staat je hoofd er niet naar? Dan niet, no problemo. 😀

  5. Wat een handig artikel!
    Ik heb één dag in de week dat ik minimaal 3 artikelen vooruit probeer te plannen voor die komende week. In ieder geval dat ik de tekst heb en get desnoods alleen nog hoef op te vullen met en foto. Heel handig en rustgevend ook wel! En als het een keertje niet lukt, dan lukt het niet en komt het later die week wel weer:)!

    1. Thanks! Fijn hè! Als ik niet vooruit plan ben ik echt een ongelooflijke stresskont haha, en meestal zit ik dan nog de avond (zeg gerust nacht) van tevoren te schrijven. Niet echt handig.

  6. Je tips kloppen helemaal want het draait vooral rond plannen. Ik werk 30 uur per week, het huishouden, gezin en toch vind ik nog tijd om even te bloggen. 🙂

  7. Wat een heerlijke tips geef je! 🙂 Ik doe naast mijn blog nog de Pabo, dus het is inderdaad best even plannen. Meestal werk ik dan in het weekend door, zodat ik door de week gewoon heerlijk blogjes kan lezen als ik vrije tijd heb! Dat automatiseren kende ik nog niet trouwens, ga ik zeker eens naar kijken!

  8. Vooral die eerste twee zijn zo belangrijk: ik heb er echt een handje van om mezelf te pushen en heel veel te willen, terwijl er zoveel andere dingen ook zo belangrijk zijn.

  9. Wat een fijne tips! Ik heb een paar freelance baantjes en blog sindskort elke dag. Voor mij is bloggen schrijven en dus ook werken aan mijn carrière; dat maakt het dat ik het voor mezelf iets beter kan verantwoorden als ik er veel tijd in steek. Verder komt het vooral aan op vooruit werken en plannen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *