Hoe begin je een eigen bedrijf?
Hoe begin je een eigen bedrijf?

De afgelopen twee maanden heb ik gemerkt dat een aantal van jullie ook een eigen bedrijf wil beginnen. Heel cool! En als het echt een droom van je is dan wil ik dat graag aanmoedigen. Te beginnen met dit artikel, waarin ik vertel hoe je nou eigenlijk een bedrijf start.

Het begint met een idee

Het starten van een bedrijf begint met een idee. Je hebt bijvoorbeeld het idee om een product op de markt te brengen of om een dienst aan te bieden. Dit idee is de basis en vormt het bestaansrecht van je bedrijf. Wat veel mensen denken is dat dit idee origineel moet zijn. Dat ze bijvoorbeeld geen kledingmerk kunnen beginnen, omdat er al zooo veel zijn. Onzin. Je idee hoeft niet origineel te zijn om je bedrijf te laten slagen. Er zijn zat bedrijven (in Nederland) die precies hetzelfde doen, en toch afzonderlijk van elkaar een succes kunnen worden. Laat je dan ook niet tegenhouden als je idee niet mega origineel is. Heb je wel een origineel idee? Dan is dat natuurlijk wel een voordeel.

Werk het idee uit

Als je eenmaal een idee hebt wil je waarschijnlijk meteen enthousiast naar de Kamer van Koophandel hollen. Niet doen! Werk eerst je ideen even uit en maak een plan. Dat hoeft echt niet tot in de puntjes, maar onderzoek eerst even of het idee wel een kans van slagen heeft. Punten waar je rekening mee kan houden zijn:

  • Inkomstenstroom: Hoe ga je geld verdienen met je bedrijf? Wat verkoop je? Welk bedrag vraag je (ongeveer) voor je producten/diensten vraagt? Hoeveel kun je eraan overhouden min alle kosten en de belasting die je moet betalen?
  • Kosten: Hoeveel geld kost het om je bedrijf op te starten? En hoeveel om het draaiende te houden? En hoe wil je dat allemaal gaan bekostigen? Uit eigen zak? Of moet je op zoek naar investeerders?
  • Doelgroep: Wie is geïnteresseerd in jouw bedrijf? Hoe groot is deze groep geïnteresseerden? Is het genoeg om je bedrijf draaiende te houden?
  • Waardepropositie: Wat maakt jouw bedrijf waardevol? Wat maakt het anders dan soortgelijke bedrijven? En hoe kan jouw bedrijf (mensen) ergens mee helpen?
  • Verkoopkanalen: Hoe ga jij je product of dienst aan de man brengen? Internet? Via een fysieke winkel? En wat heb je hiervoor nodig?
  • Activiteiten: Welke activiteiten moet je uitvoeren voor het bedrijf? Welke activiteiten kun je zelf? En voor welke activiteiten heb je hulp/personeel nodig?

Zoals ik al zei hoef je deze punten echt niet meteen tot in detail uit te werken. Uit ervaring kan ik vertellen dat je dan toch blijft uitstellen. 🙂 Maar door deze punten een beetje globaal uit te werken kun je al goed inschatten of het idee dat je hebt voor een bedrijf wel haalbaar is.

Vind je dat lastig in te schatten? Vraag dan om hulp! En dan het liefst iemand die niet al te dicht bij je staat en gewoon durft te zeggen waar het op staat. Familieleden en vrienden zijn vaak iets te optimistisch en een kritische blik kun je wel gebruiken voor zoiets belangrijkst.

Bedenk een naam en leg het vast

Heb je een goed idee? En denk je dat het kans van slagen heeft? Dan is het tijd om een naam te verzinnen als je die nog niet hebt. Denk hier alsjeblieft niet te licht over. Vraag jezelf af of je ermee naar klanten kan gaan zonder je ervoor te schamen. En vraag jezelf af of het over een aantal jaar nog steeds een leuke naam is. Kijk tijdens het bedenken van de naam ook regelmatig op SIDN om te kijken of een bijbehorende domeinnaam wel beschikbaar is.

Heb je eindelijk een naam bedacht? Registreer dan als de wiedeweerga een domeinnaam en regel een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Als je te lang wacht loop je namelijk het risico dat iemand anders misschien met de naam ervandoor gaat. Is je bedrijfsnaam ook echt een merk? Bijvoorbeeld voor kleding? Dan kun je deze naam als merknaam laten registreren en beschermen. Dat kan via BBIE, maar daar zijn wel kosten aan verbonden.

En nu begint het echte werk!

Je bedrijf is nu officieel van start gegaan, maar nu begint pas het echte werk. Er moet een hoop geregeld worden en ik kan je aanraden om eerst te beginnen met het maken van duidelijke (bedrijfs)plannen. Bedenk dan ook gelijk hoe je die plannen kunt uitwerken.

Een van de belangrijkste dingen die je goed in orde moet hebben zijn de financiën. Natuurlijk moet je hier van tevoren al goed over hebben nagedacht, maar als de inschrijving bij de KvK is geregeld kun je hier eindelijk mee verder. Allereerst heb je natuurlijk een zakelijke bankrekening nodig. Dat is gelukkig erg makkelijk en snel te regelen met een KvK inschrijving bij een bank naar keuze. Houd er wel rekening mee dat een rekening (iedere maand) geld kost, en iedere bank hanteert weer andere tarieven.

De volgende stap is het opzetten van een administratie. Dit is noodzakelijk, en het is echt belangrijk dat alles goed geregeld is vanaf dag één. Geloof me.. je wilt geen gezeik krijgen met de Belastingdienst. En daarnaast is een overzichtelijke administratie ook erg fijn voor jezelf. Zo heb je altijd inzicht in de kosten en uitgaven van je bedrijf, en kun je betere beslissingen nemen. Zie je de administratie niet zitten? Ga dan alsjeblieft niet aanklooien, maar schakel een boekhouder in. Hier moet je niet op willen besparen.

Welke stappen je verder moet ondernemen is grotendeels afhankelijk van je bedrijf, dus voor mij houdt het hier een beetje op. Loop je vast? Ga dan op zoek naar iemand die je hierbij kan helpen, en dan het liefst iemand die zelf ook een eigen bedrijf heeft. Je mag mij trouwens ook altijd een berichtje sturen. Ik vind het namelijk erg leuk om met anderen hierover te babbelen. 🙂

Is een eigen bedrijf iets voor jou?

Iedereen kan een bedrijf starten, en het succes van je bedrijf is niet afhankelijk van je opleidingsniveau of het milieu waar je uit komt. Al is het natuurlijk wel belangrijk dat je een gezond verstand hebt (ik weet even niet hoe ik dit mooi kan verwoorden) en handelingsbekwaam bent. Toch is niet iedereen even geschikt als ondernemer. Als jij je kunt herkennen in de onderstaande punten, dan is het misschien nodig om te heroverwegen of je wel echt een bedrijf wilt starten:

  • Je geeft snel op
  • Je houdt van zekerheid
  • Je het liefst werkt van 9 tot 5
  • Je niet van hard werken houdt
  • Je bang bent om risico’s te nemen
  • Je kunt heel slecht tegen stress
  • Je hebt geen verantwoordelijkheidsgevoel

Je leest het al.. het ligt voornamelijk aan je mentaliteit. Het is belangrijk dat je doorzet, dat je gelooft in je idee en dat je niet bang bent om hard te werken. Als je een eigen bedrijf begint krijg je ongetwijfeld te maken met tegenslagen, en daarom is het belangrijk dat je niet bij het minste of geringste opgeeft. Geloof in jezelf: you can do it!

Ik kan hier nog vele duizenden woorden over schrijven, maar ik denk dat ik de basis zo wel een beetje heb behandeld. Ik zal in de toekomst nog wat verder ingaan op een aantal zaken. Ook ben ik nog van plan om nog zo’n zelfde soort artikel te schrijven speciaal gericht op bloggers; die van hun blog een bedrijf willen maken. 🙂 Mocht je vragen hebben, of ideeën hebben voor artikelen omtrent dit onderwerp, laat het dan  ff weten bij de reacties! 

bron afbeelding

22 gedachten over “Hoe begin je een eigen bedrijf?”

  1. Wat een fijne tips! Ik ben ook in dubio of ik als freelancer aan de slag ga of bij een bedrijf wil werken. Dit artikel helpt me in ieder geval om er goed over na te denken!

    1. Je zou het natuurlijk ook beide kunnen doen! Freelancen is best goed te combineren met een baan bij een bedrijf. Natuurlijk vereist het wel wat creativiteit, maar het is niet onmogelijk. Sterker nog: heel veel freelancers doen het! 😀 Succes met het maken van een keuze. 🙂

  2. Goede tips! Ik denk er ook vaak over om als freelancer (erbij) te gaan werken. Kijk ook uit naar je artikel om van je blog een bedrijf te maken!

  3. Super gaaf, het lijkt mij ooit ook nog wel eens wat. Maar voor nu ben ik nog heel gelukkig met mijn huidige baan (+blog ernaast). Jij heel veel succes met je nieuwe bedrijfje!

    1. Als je gelukkig bent met je baan heb je volgens mij een luxe positie. Zijn niet heel veel mensen die dat kunnen zeggen. 😀 Thanks!

  4. Fijn om een beetje houvast te hebben met dit artikel! Ik denk dat veel mensen – net als ik – niet zo goed weten waar ze moeten beginnen en dit geeft een soort van richtlijn, dankjewel :-)!

  5. Ja, ik droom er nog steeds van. Maar ik wacht nog even af. Ben in ieder geval al begonnen met een portfolio website. Heb jij trouwens een boekhouder ingeschakeld of doe je het zelf?

    1. Dat is in ieder geval al een stapje in de goede richting. De omzetbelasting, facturen sturen en bonnen bijhouden e.d. doe ik zelf, maar gelukkig heb ik een moeder die al tig jaar ervaring heeft in de administratie dus ik kan altijd bij haar terecht voor vragen. Heel handig dus haha. Voor de salarisadministratie voor mijn werknemer heb ik wel een boekhouder ingeschakeld, want daar ben ik zelf gewoon niet in thuis en ik wil graag dat alles perfect geregeld wordt. Echt een verademing trouwens, want ik hoef alleen ff de uren door te geven en alles is binnen een uurtje geregeld. 😀

  6. Ik ben zelf in hoofdberoep, en je haalt hier echt de dingen naar boven die kloppen. Een eigen zaak berust vooral op je eigen ingesteldheid. Als je zelf 100% wil, dan zal het ook een succes worden 😉 !

    1. Precies! Doorzetten en volhouden is heel erg belangrijk. En natuurlijk 100% in je product of dienst geloven, want anders gaat het al helemaal niet lukken. Ik vind het ook altijd heel inspirerend om te lezen dat de meest succesvolle ondernemers allemaal (hele grote) tegenslagen hebben gehad voordat ze eindelijk te maken kregen met succes. Geeft me hoop haha. 🙂

  7. Wat een ontzettend handig en duidelijk artikel heb je weer gemaakt! Ik zit er al bijna een jaar aan te denken om een eigen bedrijf te starten, maar heb nog steeds niet de knoop doorgehakt. Toch wel handig om dan weer dingen te lezen hier. Ik zie een beetje tegen al die administratie rompslop op, ghehe. Maarja, we zullen zien!
    Wel grappig trouwens, want aankomende dinsdag komt er bij mij ook een artikel online over van je blog je eigen bedrijf maken. Al is de inhoud bij mij (gelukkig) wel heel anders hoor!

    1. Dankje!! 😀 Ja die administratie is best een dingetje, maar het is gelukkig niet moeilijk. Je moet er alleen ff de tijd voor nemen. Leeuuk! Ben benieuwd naar jouw artikel. 😀 En als de inhoud overeen zou ik dat niet zo gek vinden hoor, het komt vaak toch allemaal op hetzelfde neer haha.

  8. Leuk artikel! Ik ben bijna helemaal rond met mijn eigen bedrijf. Misschien ga ik mijn ervaringen binnenkort ook wel delen.

  9. Goed artikel, je hebt helemaal gelijk. Al is de markt nog zo verzadigd, als jij je kunt onderscheiden van je concullegas kan het alsnog een succes worden! Ik ben benieuwd naar het artikel over van je blog een bedrijf maken. Sluit goed aan bij de Julia in mij, haha!

  10. Wat een handig artikel! Ik wil graag een eigen beautysalon en met deze tips kan ik alvast wat dingetjes gaan uitwerken.

  11. Fijne tips Anouk! Het is echter ook belangrijk om voor zelfstandigen een aansprakelijkheidsverzekering zzp af te sluiten. Vaak zien we mensen daar de mist in gaan met onnodige hoge kosten!

Laat een antwoord achter aan Anouk Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *